Nieuwsflash 01 (23 februari 2017)

Beste ACLVB-lid aan de KU Leuven,

Beste Sympathisant van het ACVLB aan de KU Leuven,

Beste geïnteresseerde in het sociaal overleg aan de KU Leuven,

Geachte Collega,

 

Bijlage: Nota ACLVB over TELEWERK (voorgelegd aan de ondernemingsraad van januari 2017)

 

1.. Inleiding. Blauwe vakbond succesvol aan de KU Leuven.

2.. Voortaan ongeveer maandelijks een nieuwsflash.

3.. Een duidelijke afspraak vooraf: OPT-OUT !

4.. Contracten van bepaalde duur worden omgezet naar contracten van bepaalde duur.

5.. OFD 2.0 ?

6.. Telewerk voor iedereen.

7.. Verslag ONDERNEMINGSRAAD LEUVEN-BRUSSEL januari 2017

8.. Verslag comité preventie en bescherming op het werk (afgekort CPBW) LEUVEN januari 2017

 

1. Inleiding. Blauwe vakbond succesvol aan de KU Leuven

Voor het eerst in de geschiedenis van de KU Leuven is er een zeer sterke formatie van de blauwe vakbond gevormd.  Bijna 30 % van de opgekomen kiezers gaf ons het vertrouwen.

Hoewel heel wat mensen de wenkbrauwen gefronst hebben, toch is dat niet zo verwonderlijk:

  • onze vakbond gelooft in overleg en expertise-opbouw als belangrijkste "wapens" en ziet staken slechts als een allerlaatste redmiddel;
  • de laatste vier jaar heeft het ACLVB aan de KU Leuven een discours gevoerd dat oprecht, maar krachtdadig en luid, fundamentele onrechtvaardigheden aankaartte en “best practices” naar voor schoof.

Dat zijn niet onze woorden maar uw woorden en uw stem is daar het bewijs van. Wij kunnen u niet genoeg daarvoor  bedanken: hoe meer steun van uw zijde, hoe meer we in staat zijn het verschil te maken. En het verschil hebben we al kunnen maken: lees hieronder er meer over.

2. Voortaan ongeveer maandelijks een nieuwsflash

Eén van de beloftes waarmee ACLVB naar de verkiezingen trok, was frequent contact  houden met de personeelsleden.  Het sociaal overleg is een boeiende wereld waarin wij veel kunnen betekenen voor elke werknemer. En dus willen we graag ook tonen wat er gebeurt en rekenen daarbij op relevante feedback van onze lezers om ons te helpen het beleid verder in een goede richting te stuwen. Deze belofte konden we de afgelopen maanden nog niet waar maken, omdat er eerst in overleg met de werkgever een duidelijke plaats moest gevonden worden in de vertegenwoordigingsorganen nu zowel ACLVB als BBTK na de sociale verkiezingen behoorlijk relevante actoren waren geworden in het sociale overleg binnen de instelling. Een in januari getekende CAO tussen KU Leuven en alle vakbonden maakt dat wij eindelijk ons werk volledig ter harte kunnen nemen.

3. Een duidelijke afspraak vooraf: OPT-OUT !

U krijgt deze nieuwsflash toegestuurd omdat u lid bent van het ACLVB aan de KU Leuven OF omdat wij denken dat u sympathisant van ons bent OF gewoon omdat wij denken dat u een geïnteresseerde KU Leuvenaar bent. Eén simpele reply volstaat om duidelijk te maken dat u deze nieuwsflash NIET wenst te ontvangen. OF op een ander adres wenst te ontvangen. Wij passen het dan in onze databank.

OPGELET. Onze databank voor niet-ACLVB-leden bevat enkel uw naam en uw mailadres.

4. Contracten van bepaalde duur ATP worden omgezet naar contracten van onbepaalde duur.

 Eén van onze belangrijkste strijdpunten hebben wij eindelijk kunnen realiseren: er werd beslist om vanaf 1 mei 2017, universiteitsbreed, de maximale duur van de tewerkstelling van ATP met opeenvolgende contracten van bepaalde duur te beperken tot twee jaar.

Er zijn twee adders onder het gras:

  • Voor het aanbieden van een contract van onbepaalde duur moet er een evaluatie gebeuren en geldt de voorwaarde dat de medewerker ten minste een evaluatie ‘goed’ heeft.
  • Volgens de werkgever zijn er in de praktijk nog steeds situaties denkbaar (en naar hun aanvoelen wettelijk toegelaten) waarin tijdelijke contracten elkaar opvolgen omwille van de tijdelijke financiering.

Waakzaamheid blijft geboden !

  1. a) Het systeem mag niet omzeild worden door een stroom van evaluaties "voldoende" (of zelfs nog slechter..). Wie niet akkoord is met zijn evaluatie moet er aan denken om die te ondertekenen "voor niet akkoord mét versturing naar het Comité Personeelszaken". Contacteer in zulk geval meteen uw vakbondsafgevaardigde.
  2. b) Het systeem mag niet omzeild worden door te verwijzen naar de tijdelijkheid van een project. Een administratieve kracht die een project opvolgt kan morgen evengoed tewerkgesteld worden in een ander project. Het is de werkgever KU Leuven die er maar voor moet zorgen dat die "match" kan gebeuren (bv. door "interne vacatures" te voorzien of bv. door een "pool" te voorzien waar

diensthoofden door gebonden zijn).

  1. c) Het systeem mag niet omzeild worden door na het ontslag meteen een nieuwe functie uit te vinden die slechts licht verschilt van de functie van het personeelslid dat net ontslagen werd !

5. OFD 2.0 voor ATP

Ook het dossier van het "organisatie- en functiedesign" voor het ATP laten we niet meer los. Er waren in het recente verleden al bijsturingen. In de beginperiode van de invoering werd het ATP nooit betrokken bij het opmaken van het organigram noch in de manier van inschaling. Vandaag worden ze wel al geconsulteerd bij de aanvangsfase.

Onder herhaalde druk van het ACLVB, van diverse ATP-vertegenwoordigers én van het ATP-rector-overleg is er uiteindelijk een audit gekomen. Deze werd besproken op de ondernemingsraad Leuven-Brussel van december 2016.

Het ACLVB stelde hierover:

Wij blijven ons erover verbazen dat een audit uitgerold wordt die a) niet de “onderworpenen” (ATP) in de bevraging betrekt; b) ook niet echt diepgaand peilt naar de manier waarop “de onderworpenen” het OFD ervaren. Gelukkig maar dat de "eerder negatieve vaststellingen" die de audit naar voor bracht (op basis van de reacties van leidinggevenden) een aantal pijnpunten bloot legt die ook

al herhaaldelijk gesignaleerd werden door ATP-vertegenwoordigers op diverse gremia, niet in het minst op

dit gremium :

  • het OFD dwingt het ATP in een keurslijf (steekt medewerkers in hokjes) dat zij, éénmaal betreden, heel moeilijk nog kunnen verlaten (of minstens overheerst die perceptie);
  • het OFD belemmert doorgroei en fnuikt interne opwaartse of zelfs zijwaartse mobiliteit (of minstens overheerst die perceptie);
  • het OFD wordt ervaren als een tool voor loonmatiging; loyaliteit wordt in het OFD niet beloond.

We zijn daarom blij te vernemen dat de Personeelsdienst écht aan een vernieuwd OFD werkt. Belangrijke punten die zij daar zelf bij signaleren zijn: 

  • het basisidee rond co-creatie: niet alleen leidinggevenden beslissen, maar het ATP zal ook deel uitmaken van het ontwerp- design proces;
  • het idee dat men “futureproof” wil werken: wendbaarheid insluiten door in rekening te brengen dat een functie vandaag niet identiek is aan wat er morgen moet uitgevoerd worden, door de complexiteit van de job in rekening te brengen en door de (veranderingen in) verantwoordelijkheden te betrekken in het designproces.

6. Telewerk voor iedereen !

Als bijlage vindt u de nota over telewerk die op de ondernemingsraad Leuven-Brussel van januari geagendeerd werd (en op de ondernemingsraad West- en Oost-Vlaanderen in februari).

In de nota wordt duidelijk gemaakt dat geen zinnig mens nog de voordelen van telewerk kan betwisten. Er is ook al een kader voor structureel telewerk (beslissing van het bestuur van de KU Leuven reeds uit 2003) maar sommige diensthoofden weigeren die hardnekkig toe te passen. Er moet ook een mogelijkheid komen tot occasioneel telewerk.

Om te vermijden dat er al te grote verschillen zijn tussen verschillende faculteiten, departementen, instituten en eenheden binnen de KU Leuven (wat fundamenteel onrechtvaardig is) én om te verhinderen dat sommige diensthoofden koppig in de vorige eeuw willen blijven leven (omdat zij niet overweg kunnen met nieuwe inzichten zoals TELEWERK) eisen de vakbonden dat hierover een CAO (collectieve arbeidsovereenkomst) afgesloten zou worden.

De nota bevat een oplijsting van de situaties in faculteiten maar wordt in de toekomst uitgebreid naar de centrale diensten. Ook de andere vakbonden werden gevraagd hun visie aan te leveren zodat de nota een door alle vakbonden gedragen visie kan worden.

Wordt vervolgd !!

7.. Verslag ondernemingsraad Leuven-Brussel januari 2017

 

7.1.Goedgekeurd verslag van de vergadering nr. 237 van 30 november 2016

(...)

 

7.2. Ontwerp verslag van de vergadering nr. 238 van 21 december 2016

Sommige werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers wilden nog extra aanpassingen aan de notulen suggereren: wordt behandeld in februari 2017.

 

7.3. Telewerk

Zie als bijlage de nota van het ACLVB over telewerk die voorlag ter bespreking. Zie hierboven de uitleg onder nummer 6.

 

7.4. ATP onbepaalde duur na 2 jaar

Zie hierboven de bespreking onder nummer 4.

 

7.5. ZAP-track beleid binnen FEB Brussel

Er stelt zich een probleem bij nogal wat onderwijzend personeel dat onder het vroegere hogeschoolstatuut OP3 is overgekomen naar de KU Leuven, en nu in een ZAP-track zit, maar negatief wordt geëvalueerd. Dit terwijl enkele collega's bewust niet voor de ZAP-track kozen. Deze laatsten kunnen dan verlengd worden terwijl de ZAP-track-leden hun positie zouden verliezen. De discussie leidt tot  het besluit dat er dossier per dossier aandacht zal moeten besteed worden aan individuele merites. Ter verduidelijking : "Er zijn nog 43 personen die geen vaste benoeming hebben. De helft daarvan zit in zaptrack, de andere helft niet."

 

7.6. Plan faculteit Letteren

De Ondernemingsraad besteedde in overleg met de decaan van de Letterenfaculteit een uitgebreide discussie aan het herstelplan voor de faculteit. Het herstelplan betreft enkel de campus Leuven, geen andere campussen. Er is sinds meerdere jaren een overconsumptie

van rekeneenheden (RE). In 2015 betrof het 15 RE die mettertijd zullen toenemen naar 34 RE. Er moet een beleid ontwikkeld worden om die overconsumptie tegen te gaan en tegen 2024 zou die overconsumptie opgeheven moeten zijn.

Voor de ganse periode vertegenwoordigt dit een tekort van ongeveer 15.000.000 euro dat moet gedempt worden. Er is gekozen voor een korte pijn over een periode van ongeveer 8 jaar. De decaan kondigt aan dat er geen ontslagen komen en ook niet helemaal een aanwervingsstop. ATP is de kleinste groep personeel binnen de faculteit en zou zeker niet verder ingeperkt worden. In de praktijk betekent het vooraldat opleidingen on hold worden gezet en ZAP meer onderwijslast zal krijgen. De bevestiging dat er geen impact zal zijn inzake ontslagen zal in elk geval vanuit het ACLVB opgevolgd worden. Het is ook onze bezorgdheid dat scenario's als deze in de instelling in de toekomst vermeden worden en dat verantwoordelijkheden daaromtrent duidelijker uitgetekend worden.

 

7.7.Diverse vragen

Uitgesteld tot een volgende vergadering.

 

7.8. Uitzondering collectief verlof KADOC

Het voorstel wordt goedgekeurd onder voorbehoud, er zal bij het personeel van Kadoc nagevraagd worden of dit effectief door de voltallige personeelsfractie goedgekeurd is. Er werd ook opgemerkt dat een collectieve verlofdag op 2 januari georganiseerd werd terwijl dit nog niet door een ondernemingsraad goedgekeurd is (wat eigenlijk een fundamentele vereiste is in de arbeidsregeling aan de KU

Leuven).

 

7.9. Varia

- Kan er een stand van zaken gegeven worden van de tevredenheidsmonitor ? Antwoord: "OK, een overzicht van lokale conclusies en actiepunten in de ondernemingsraad van april 2017".

- Kunnen we een stand van zaken krijgen van de employabilityscan ? (Eén van de beloofde antwoorden op de vraag naar een verplicht "tewerkstellingsplan 45+" dat de  KU Leuven nog steeds - sinds de wettelijke verplichting in 2013 - weigert uit te voeren.)

Antwoord: "er wordt aan gewerkt ...."

- Stand van zaken ivm de tewerkstellingscijfers die we gevraagd hebben ? Antwoord: uitgesteld naar een volgende vergadering.

 

8. Verslag Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk LEUVEN januari 2017

8.1.Goedkeuring notulen van de vergadering van 15 december 2016

Goedgekeurd.

 

Er werd wel nog geantwoord naar de vraag over de nieuwe soort veiligheidsschoenen die blijkbaar zonder meer ingevoerd werden.

  • In de loop van het najaar 2016 werden door de dienst Schoonmaakbeleid nieuwe modellen (Atlas SL blue) ingezet omdat de vorige leverancier de schoenen in omloop niet meer kon leveren. Deze nieuwe modellen worden ook als test gezien.
  • Facilitaire Diensten en de Dienst VGM stellen voor om de testen uit te breiden naar meerdere modellen en firma’s.
  • Het bijkomend testmateriaal werd eind december geleverd. De testen worden nu ingepland.

 

8.2. Maandverslag van de Dienst VGM december 2016

Alle mogelijke activiteiten en interventies worden transparant gerapporteerd. Geen bedenkingen.

 

8.3. Arbeidsongevallen december 2016

Er wordt opgemerkt dat het aantal arbeidsongevallen blijvend lager ligt dan 2015 én dat voor het eerst het aantal dagen werkverlet hoger ligt bij de wegongevallen. Dit is te wijten aan de toename van fietsongevallen. Els Heylen geeft mee dat in 2017 met de verzekeraar AXA een sensibiliseringscampagne zal opgezet worden.

 

8.4. Opvolgingstabel

De geactualiseerde opvolgingstabel wordt besproken en aanvaard. Dit is een lijst van TO DO's die werkgevers en werknemers in de vergadering overeen kwamen.

 

8.5. Thema’s

 

8.5.a. Resultaten van de aanpak psychosociale risicoanalyse (Deb Vansteenwegen)

Hierover rapporteren we later. Wie nu al meer informatie wil kan hierover contact opnemen met peter.maertens@kuleuven.be.

 

8.5.b. Toelichting rondgangen, overlegmomenten, onderzoeken, plaatsbezoeken Dienst VGM

Uitgesteld CPBW februari 2017

 

8.6. Rondvraag

- Is het mogelijk om de wijzigingen m.b.t. het containerpark (gasflessen) op een volgende vergadering te bespreken?

Antwoord: OK, zal geagendeerd worden.

- Kan tussenkomst in geval van problemen t.h.v. de voeten b.v. steunzolen?

Antwoord: enkel voor werkschoenen. Advies van de arbeidsgeneesheer is hierbij gewenst.

- Gemeenschappelijke dienst VGM

(...) Hierover wordt later uitvoerig gerapporteerd bij een eerste bijeenkomst  van het besturingscomité daarvan, waarin het ACLVB zetelt.

Neemt u kennis van onze website  www.aclvbkul.be ?
Neem kennis van onze facebookgroep en like ons !  www.facebook.com/aclvbkuleuven

---------------------------------------------

Peter Maertens
Stafmedewerker Onderwijs KU Leuven
Faculteit rechtsgeleerdheid lokaal DV1 01.33
Tiensestraat 41 bus 3446
B-3000 LEUVEN  BELGIUM
[t]  +32 16 328 717 [f] : + 32 16 325 103
[e]  Peter.Maertens@kuleuven.be
[w]  www.law.kuleuven.be/

[w]  www.facebook.com/aclvbkuleuven